Słowo startup w rzeczywistości biznesowej jest nierozerwalnie związane z nowoczesnymi technologiami. O nic dziwnego – firmy wykorzystujące najnowsze rozwiązania w obszarze IT odnoszą obecnie największe sukcesy i są na ustach wszystkich. Tymczasem startup wcale nie musi być firmą technologiczną. Jego założyciele nie muszą być programistami. A oprogramowanie wykorzystywane przez startup może być zamawiane w firmach programistycznych lub na rynku oprogramowanie gotowego.
Która metoda rozwoju oprogramowania jest dla startup-u najlepsza? Która przyniesie najlepsze efekty? Oto kilka przemyśleń na ten temat.
Koszty rozwoju oprogramowania
Jaka jest różnica kosztowa pomiędzy produktami software house a dostępnymi na rynku produktami pudełkowymi? Oczywiście trudno przytaczać dokładne wartości, bo zależy to od specyfikacji oprogramowania, ale może z całkowitą pewnością stwierdzić, że oprogramowanie przygotowywane na zamówienie przez firmy programistyczne jest droższe. Dla startup-u oznacza to wyższe nakłady inwestycyjne.
Czy zatem warto wykorzystywać rozwiązania pudełkowe? Wszystko zależy od poziomu finansowania. Startup-y posiadające bogatych inwestorów zazwyczaj mogą sobie pozwolić na zamówienie oprogramowania w software house. Natomiast te, które wybrały organiczną drogę rozwoju raczej powinny korzystać z tańszych możliwości.
Szybkość wdrożenia oprogramowania
Jeżeli chodzi o szybkość wdrożenie oprogramowania to znowu można napisać o istotnej przewadze rozwiązań pudełkowych. W ich przypadku nie ma mowy żmudnym procesie współpracy z software house nad przygotowaniem oprogramowania. Nie ma mowy o projektach, testach, modyfikacjach, zmieniającym się zapotrzebowaniu i wszystkich trudnościach jest towarzyszą produkcji aplikacji. W przypadku rozwiązań pudełkowych wystarczy wybrać odpowiedni produkt, kupić go i rozpocząć proces wdrażania. Jest to dla wielu początkujących firm perspektywa bardzo kusząca. Dzięki temu przyspieszają oni moment wejścia na rynek. Tylko czy ten pośpiech jest wskazany? Ponownie wszystko zależy od biznes planu.
Dopasowanie oprogramowania do potrzeb
I tutaj dochodzimy do najważniejszej kwestii. Startup aby odnieść sukces na konkurencyjnym rynku musi oferować innowacyjny produkt lub usługę. Musi stosować nowe rozwiązania w zakresie marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Musi znaleźć niezaspokojoną do tej pory potrzebę dużej grupy klientów i przygotować rozwiązanie, które sprawi, że zostanie ona zaspokojona. A następnie dostosować do niej swój model biznesowy, oprogramowanie i ludzi.
Nie ma co oczekiwać, że produkty pudełkowe sprawdzą się w rozwiązaniach niszowych lub bardzo innowacyjnych. Są tworzone dla rynku masowego i zawierają funkcjonalności, dzięki którym mogą być wykorzystywane w wielu firmach. Nie ma więc co liczyć na wyróżnienie się na tle konkurencji. Oferta firm programistycznych tworzących oprogramowanie na zamówienie oparta jest na odwrotnym założeniu. Tworzone w software house-ach aplikacje są przeznaczone dla jednego konkretnego klienta i mają spełniać jego specyficzne potrzeby. nie ma tu mowy o masowości.