Strona główna
Internet
Tutaj jesteś

Cookies – czym są popularne ciasteczka?

5 października 2018 ciasteczka cookies


Jednym z najbardziej uciążliwych i irytujących elementów, towarzyszących codziennemu przeglądaniu różnych, nowych stron internetowych, jest nieustająca konieczność zamykania powiadomień o ciasteczkach. Wiele osób zamyka je bez zapoznawania się z nimi, bo przecież cierpliwość każdej osoby ma swoje granice. Nie wszyscy też zdają sobie sprawę z tego, że administratorzy stron internetowych nie robią tego zupełnie umyślnie, lecz mają po prostu taki prawny obowiązek, który kilka lat temu wprowadziła Unia Europejska. Wygląda zatem na to, że owe ciasteczka muszą być czymś stosunkowo ważnym, skoro zainteresował się nimi tak wielki podmiot i postanowił jasno uregulować sprawę. Warto byłoby zatem przyjrzeć się bliżej sprawie i wyjaśnić przede wszystkim, czym są te tajemnicze „cookies”, dotyczące każdej strony internetowej.

Definicja ciasteczek

Ciasteczka to, w największym skrócie, niewielkie informacje, które odwiedzany przez nas serwis internetowy wysyła na nasze urządzenie. Nie należy dopatrywać się w tym fakcie jakiejkolwiek większej sensacji – chodzi po prostu o to, że jest to naturalna sprawa związana z działaniem internetu. Dzięki ciasteczkom strony internetowe mogą poprawnie funkcjonować – ułatwiają nam logowanie, zapamiętują najważniejsze preferencje, a także umożliwiają administratorom strony zmierzenie popularności swojej strony, bowiem to właśnie dzięki cookies twórcy są w stanie określić bardzo precyzyjnie, ile urządzeń połączyło się z ich serwisem. Można też podać bardziej praktyczny przykład – kiedy dodajemy coś do koszyka w sklepie internetowym, a następnie przechodzimy na stronę innego produktu, to wybrany już produkt w koszyku nie znika wyłącznie dzięki działaniu cookies, które te dane zapamiętały.

Ciasteczka – znaczenie

Ciasteczka mają też nieliche znaczenie dla marketingu internetowego i to wcale nie działa na naszą niekorzyść. Przede wszystkim, to dzięki cookies na stronach internetowych wyświetlają się ciągle inne reklamy, a nie tylko jedna, która po pewnej ilości odwiedzin wyda się już po prostu nużąca. Mało tego, cookies pomagają w personalizowaniu reklam i określeniu ich zasadności poprzez dopasowanie ich do preferencji osoby przeglądającej stronę – im więcej portali i serwisów odwiedzimy, tym większa zatem szansa na to, że w reklamie wyświetli się to, czego faktycznie potrzebujemy, co samo w sobie jest niezwykłym fenomenem. Być może ktoś zastanawiał się, czemu po zakupie odzieży na stronach internetowych pojawiają się reklamy sklepu, w którym ją kupiliśmy – to jest właśnie efekt działania cookies.

Podsumowanie

Podsumowując krótko i zwięźle, cookies są stronom internetowym bardzo potrzebne, bo bez nich nie mogą poprawnie funkcjonować. Choć powiadomienia o nich faktycznie potrafią być nieziemsko irytujące, kiedy widzimy je po raz setny, to pamiętać należy, że Unia Europejska wprowadziła to prawo po to, by serwisy były w większym stopniu szczere z użytkownikami i informowały ich o każdej ingerencji w urządzenie, z którego korzystamy z internetu. Nie jest to jednak ingerencja na niekorzyść, potrafi to być wręcz bardzo użyteczne, więc jest to sprawiedliwy układ.

Redakcja SBI

Nasz portal oferuje obszerną gamę treści związanych z bezpieczeństwem w sieci, najnowszymi trendami w marketingu, finansach oraz biznesie. Dzięki praktycznym poradom i aktualnym informacjom czytelnicy mogą lepiej zrozumieć zmieniający się świat online, prowadzić bardziej efektywny biznes oraz skutecznie zarządzać swoimi finansami.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jak dobrać kabel USB-C
tablet dla dzieci
Przydatność namiotów reklamowych

Jesteś zainteresowany reklamą?