Osoba influencera jest swoistym fenomenem marketingowym czasów współczesnych. Ogromna społeczność za nią stojąca jest w istocie ogromną bazą dla reklamodawców. Śmiałą, ale zdecydowanie zasadną tezą będzie, że współcześnie kampanie reklamowe zorganizowane przez influencera dorównują popularnością tym tradycyjnym, realizowanym z rozmachem i zatrudnieniem całego wachlarza znanych nazwisk związanych ze światami filmu czy piłki nożnej. Nawet ogromne marki na miarę Coca Coli o wiele chętniej zaoferują obecnie kontrakt influencerowi niż znanej osobistości, bowiem ilość osób obserwujących profil jest dziś znacznie ważniejszym wyznacznikiem tego, czy osoba jest popularna, czy jedynie taka się wydaje. Influencer jest zatem osobą, która ma gotową bazę fanów, będących potencjalnymi klientami marek, których produkty zdecyduje się zareklamować. Wypadałoby więc zadać oczywiste pytanie, na które odpowiedź wcale nie bywa taka jasna.
Ile zarabia influencer?
Pytanie to jest ważne przede wszystkim dlatego, że jego osoba jest nadal zjawiskiem stosunkowo nowym i egzotycznym dla lwiej części branży, więc pewne standardy warto jest poznać. Zarobki osoby parającej się tym specyficznym zawodem są uzależnione od wielu różnych czynników. Podstawową jest tak naprawdę baza fanów – im większe są liczby na profilu, tym większe przelewy marki są w stanie wysłać twórcy. Drugim istotnym czynnikiem jest już sama twórczość, choć marketingowcy mają tendencję do pomijania tego intratnego czynnika. Chodzi o to, że twórca zajmujący się grami komputerowymi najlepiej zareklamuje treści związane ze swoją branżą – w innym wypadku widzom może się to wydać nieszczere, choć to akurat zależy od kreatywnych kompetencji twórcy. W ostateczności istotnym czynnikiem jest także brak kontrowersji – im bardziej influencer jest grzeczny, nie używa wulgaryzmów i szanuje widzów, tym bardziej jest atrakcyjny dla reklamodawcy.
Zarobki influencera
Konkretne liczby jest jednak bardzo trudno wskazać. Można tu przywołać przykład giganta rodzimego rynku, który od lat zajmuje się prezentowaniem gier komputerowych na YouTube, prowadzi transmisje na żywo, ma też prężnie działający profil na Instagramie i Facebooku – mówi się, że jego zarobki wynoszą ponad dwadzieścia tysięcy złotych miesięcznie. Nie jest to szczyt jego możliwości, zważywszy że za jeden post na Instagramie lub wspomnienie o produkcie na filmie twórcy mogą zgarniać nawet pięć tysięcy polskich złotych. Osoby znające realia rynku i potrafiące wykorzystać tendencje agencji marketingowych na swoją korzyść mogą w ciągu roku zarobić naprawdę bajońskie sumy.