Prowadzenie domowego budżetu to dla wielu osób poważny problem i wyzwanie. I nie ma znaczenia, czy jest się dopiero początkującym w dorosłym życiu, czy też prowadzi się je przez kilka dekad. Wiele osób po prostu ma z tym problemy. Na szczęście kłopot ciągle brakujących pieniędzy jest w stanie całkiem dobrze rozwiązać zwykły zeszyt. Jakie miałby on mieć zastosowanie?
Dlaczego warto zarządzać domowym budżetem?
Rzecz jasna zeszyt w tym wypadku jest jedynie dobrym przykładem, lecz głównym czynnikiem pozwalającym dobrze zarządzać domowymi wydatkami, jest po prostu oszczędzanie, a zeszyt jest do tego doskonałym narzędziem.
Jak miałby wyglądać budżet domowy w zeszycie? Byłby to zbiór wszystkich przychodów gospodarstwa domowego i jego wydatków. Jak więc widać, do jego prowadzenia niezbędna jest całkowita szczerość pomiędzy małżonkami lub też partnerami. Nie ma tu miejsca na ukryte wydatki, czy też zatajone przychody. Tylko wpisanie wszystkiego do zeszytu gwarantuje możliwość skutecznego zarządzania budżetem.
Jakie to jednak ma konkretnie zalety? Przede wszystkim oznacza całkowitą kontrolę nad wydatkami, które jak wiadomo, czasem mogą wymknąć się spod kontroli i spowodować, że pomimo doskonałej wypłaty, pieniędzy i tak na koniec miesiąca zabraknie. I to jest właśnie drugi powód. Prowadzenie zeszytu z wydatkami i przychodami zapewnia spokojny koniec miesiąca, a nawet możliwość odłożenia części pieniędzy na konto oszczędnościowe. A to z kolei powoduje, że stan konta nie jest zaskoczeniem, co przekłada się na spokojniejsze i stabilniejsze życie.
Jak zatem wdać, zalety prowadzenia domowego budżetu w zeszycie są naprawdę ważne. Nie chodzi tylko o pieniądze, lecz również wynikające z nich poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny.
Jak sporządzić budżet domowy w zeszycie?
Jak doskonale widać, prowadzenie budżetu domowego w zeszycie ma ogromne zalety. Pytanie tylko brzmi, jak dokładnie taki budżet prowadzić? Co konkretnie powinno się w nim znaleźć i w jaki sposób uzupełniać go nowymi informacjami?
Na wstępie należy zacząć, że zeszyt w tym wypadku jest jedynie przykładem i nie stanowi jedynego wyboru. Równie dobrze może to być aplikacja na telefon, czy też program na komputerze.
Kolejną sprawą, o której trzeba pamiętać to, że każdy zeszyt z domowym budżetem musi posiadać z góry ustalone, koniecznie obowiązkowe elementy. Muszą nimi być oczywiście przychody, wydatki stałe, a także zmienne. Nie można jednak zapominać o ulubionych wydatkach każdego z nas, czyli tych przeznaczanych na rozrywkę.
Co jednak konkretnie powinno się w tych wszystkich działach znaleźć ? Tak naprawdę możliwie, jak najwięcej informacji, ponieważ kluczem do poprawnego prowadzenie domowego budżetu w zeszycie, jest szczegółowość i bardzo duże przywiązanie do nawet najmniejszych detali.
W przypadku dochodów mowa jest oczywiście o wszystkich wpływach, jakie się posiada na koncie. Mogą one pochodzić oczywiście z umowy o pracę, kontraktach, czy też umowy zlecenie lub o dzieło. Każdy stały wpływ pieniędzy jest w tym wypadu ważny, nawet stale otrzymywane alimenty.
Jeśli chodzi o wydatki stałe, to w tym dziale powinny znaleźć się wszystkie obecne w gospodarstwie domowym koszta związane np. z czynszem, opłatami za media, ratami kredytów, opłatami za przedszkole lub żłobek, czy też kosztem ubezpieczenia.
Bardzo ciekawym działem są koszta zmienne. Zawierać one powinny wszystkie kwoty wydawane na jedzenie, ubrania, kosmetyki, czy też chemię domową. Wbrew pozorom jest to dział najobszerniejszy, w którym znajdą się największe wydatki w całym domowym budżecie.
Jak zaoszczędzić?
Gdy widzi się w zeszycie czarno na białym wszystkie przychody oraz wydatki, jak na dłoni widać, gdzie popełniane są błędy i gdzie wydawane są największe pieniądze. Powoduje to, że można uzyskać kontrole nad swoimi wydatkami, poprzez zaoszczędzeni na tych elementach. Przykładowo bardzo dużo oszczędzić można na kosztach stałych związanych z samochodem poprzez rozpoczęcie jeżdżenia na rowerze. Ogromne oszczędności przynosi również zaprzestanie jedzenia na mieście oraz kupowania używek w postaci alkoholu lub papierosów.