Jeszcze dziesięć lat temu szeroko pojęty rynek marketingowy był zdominowany przez absolutnych tuzów branży: ogromne agencje, które za sowitą sumę organizowały kampanie reklamowe na dosyć szeroką skalę. Ich skuteczność była co najmniej dyskusyjna, ale nie było tak naprawdę zbyt wielu opcji do wyboru. Wszystko zrewolucjonizował YouTube – serwis ten marsz po ogromne kontrakty reklamowe rozpoczął mniej więcej w 2012 roku, kiedy standardem zaczęły być reklamy wyświetlane przy filmikach twórców, których obserwowały setki tysięcy ludzi. Osobę pracującą na YouTube można spokojnie określić mianem pierwszego influencera. Potem poszło już z górki – im większy kanał, tym więcej lajków na Facebooku, a przecież serwis Marka Zuckenberga również potrafi być narzędziem reklamowym. Niezwykła popularność Snapchata sprawiła, że część twórców również stała się influencerami, ostatecznie – i chyba w największym stopniu – stało się tak również na popularnym Instagramie. Kim w zasadzie jest influencer? Warto odpowiedzieć sobie na to pytanie, żeby rozumieć dzisiejszy, niezaprzeczalny trend branży reklamowej.
Co oznacza influencer?
„Influence” to po angielsku „wpływać” – to już samo w sobie wiele wyjaśnia. Influencerem można określić osobę, która wpływa na opinię osób, które jej ufają. Oczywiście każdy człowiek może to robić, ale tylko on jest w stanie tego dokonać na tak szeroką skalę – influencerów na ich mediach społecznościowych obserwuje bowiem częstokroć nawet milion osób lub niewiele mniej. Jest to zwarta, zaangażowana i całkowicie oddana twórcy społeczność, co jest ogromnym fenomenem. Twórca swoją bazę fanów budował najczęściej bardzo długo i dlatego nie zrażą się oni do reklamowanych przez niego produktów – ba, uznają, że skoro tak wspaniały człowiek je reklamuje, to na pewno są dobre. Jedna taka opinia pomnożona przez ilość obserwujących daną osobę na profilu daje przyrost zainteresowania marką, którego nie da się tak po prostu zbagatelizować. Czym w praktyce zajmuje się influencer? To w gruncie rzeczy bardzo prosta sprawa – umieszcza na swoim profilu treść sponsorowaną przez reklamodawcę. To wszystko, tyle wystarczy, by działanie przyniosło wymierny zysk. Może to być sam wpis, może to być zdjęcie albo film – za wyższe kwoty z pewnością znajdą się też twórcy, którzy bardziej ambitnie podejdą do tematu i z reklamy zrobią coś w formie niezwykle wpływającej na człowieka sztuki. Ich skuteczność jest niezaprzeczalna i właśnie to stanowi o ich fenomenie – to zwykli ludzie, którzy konsekwentną pracą rozbudowali sobie ogromne fazy fanów.
Współczesny marketing
Influencer bezsprzecznie jest współczesnym fenomenem marketingowym – relatywnie niewielkim kosztem udało im się w ciągu paru lat uzyskać potencjał reklamowy porównywalny ze sławnymi aktorami i sportowcami. Dzisiaj w reklamie to YouTuber jest osobą, która wzbudzi w młodym widzu jakiekolwiek emocje, a nie piłkarz i aktor. Warto nauczyć się to wykorzystywać na swoją korzyść – usługi influencera kosztują relatywnie niewiele w stosunku do skuteczności ich działań, którą nierzadko są w stanie wręcz zagwarantować.