Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś

Problem z pracownikami w firmie – jak sobie z nim radzić?

1 września 2020


Praca z ludźmi nie jest łatwym zadaniem, a menadżer, który zarządza zespołem musi wykazać się dużą wiedzą oraz wyczuciem, by sprawnie rozwiązywać problemy, które pojawiają się w zespole. Z jakimi problemami spotykamy się najczęściej i jaki jest sposób na ich rozwiązanie?

Bezradność – wrodzona czy nabyta?

W firmie, która dobrze funkcjonuje każdy ma swoje zadanie. Wie, co ma zrobić, przeprowadza je od początku do końca nie oczekując niczyjej pomocy. Tak wygląda ideał. Teraz pomówmy o realiach.

Bardzo często pracownicy z każdym najmniejszym problemem udają się do szefa oczekując, że to właśnie on znajdzie rozwiązanie. Nie ważne czy priorytetowy klient oznajmia, że zmieni dostawcę czy zabrakło papieru w drukarce. Pracownicy oczekują działania od szefa. Dlaczego tak się dzieje?

Jednym z powodów może być postępowanie szefa. W firmie, gdzie jest tylko jedna osoba decyzyjna, czyli szef, pracownicy mogą czuć, że nie ma potrzeby wykazywać się inicjatywą, gdyż szef i tak zaneguje ich działania i sam podejmie decyzję. Takie działanie powoduje, że to szef powinien popracować nad swoimi nawykami. Przyzwyczajenie pracowników, że nie mają prawa głosu, że każde działanie musi być zatwierdzone przez przedsiębiorce prowadzi do bezradności, która objawia się pasywną postawą w każdej sytuacji.

A może problem z pracownikami polega na ich małej wiedzy i doświadczeniu? W takiej sytuacji należy zadać sobie pytanie, gdzie pracownika można doszkolić. Kursy, szkolenia mogą wydawać się zbędnym wydatkiem dla firmy, ale tak naprawdę w dłuższej perspektywie jest to szansa na uzyskanie pracownika, który będzie profesjonalistą w swojej dziedzinie.

Dzięki szkoleniom pracownicy podnoszą nie tylko swoje umiejętności ale również czuja, że są ważni i doceniani, dzięki czemu rośnie ich lojalność w stosunku do firmy oraz zadowolenie z pracy. Czego można życzyć sobie więcej od pracownika, który ma wiedzę i lubi swoją pracę?

Nie chce mi się!

Kolejny problem z pracownikami, który bardzo często pojawia się w firmach to brak motywacji do pracy. Zlikwidowanie tego problemu jest bardzo poważnym wyzwaniem przed pracodawcą, gdyż taki pracownik nie tylko obniża efektywność firmy poprzez zaniedbywanie swojej pracy. Jednocześnie wpływa to negatywnie na motywację innych osób.

Większość osób powiedziała by, że rozwiązania są dwa, albo pracownik zostaje zwolniony i zastąpiony innym, albo trzeba zastanowić się nad wysokością wynagrodzenia.

Problem z pracownikami nie zawsze ma swoje podłoże w wysokości wynagrodzenie. Ludzie cenią w pracy wiele innych aspektów, nie tylko pensję. Może warto zastanowić się nad sposobem motywowania pracowników?

Jednym z prostszych i bardziej skutecznych sposobów na podniesienie wydajności w pracy jest zauważenie starań i wyników pracowników. Dostrzeganie zaangażowania, chwalenie efektów wydaje się być sposobem, który działa na dzieci w szkole. Nie jest to prawdą! Każdy z nas lubi być doceniony. Każdy chce, by jego wysiłki zostały zauważone.

Dla wielu osób obojętność szefa jest sygnałem, że jego praca nie jest ważna. Nic nie znaczy. Skoro jest to zadanie bez znaczenie, to po co wkładać w nie jakikolwiek wysiłek?

Zadanie, które zostanie oddelegowane do konkretnej osoby powinno zostać sprawdzone, a pracownik powinien dostać informacje zwrotną, jak zostało ono ocenione. Każde dobrze zadanie musi być pochwalone. Można podejść i pogratulować, ale warto również wysłać motywującego maila, a gdy nadarzy się taka okazja warto o sukcesie pracownika wspomnieć przy kliencie lub innych pracownikach.

Bardzo ważnym elementem motywującym dla pracowników jest pytanie o zdanie przed podjęciem ważnych dla firmy decyzji. Dzięki takiej postawie pracownicy czują się częścią większej całości, a nie tylko trybikami w maszynie, które mają automatycznie wykonywać swoje zadania.

Czy warto zwolnić pracownika, który nie ma chęci do pracy? Nie od razu. Bardzo często problem z pracownikami pojawia się, gdy nie czują oni odpowiedniej motywacji. Zwolnienie pracownika i zatrudnienie kolejnego to posunięcie najłatwiejsze, tylko czy przyniesie ono oczekiwany efekt?

Jeżeli problemem jest motywacja, która nie jest na odpowiednim poziomie można spodziewać się, że z nowymi pracownikami sytuacja się powtórzy.

Redakcja SBI

Nasz portal oferuje obszerną gamę treści związanych z bezpieczeństwem w sieci, najnowszymi trendami w marketingu, finansach oraz biznesie. Dzięki praktycznym poradom i aktualnym informacjom czytelnicy mogą lepiej zrozumieć zmieniający się świat online, prowadzić bardziej efektywny biznes oraz skutecznie zarządzać swoimi finansami.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

wardrobing

Wardrobing i jego znaczenie

7 sierpnia 2024

Transport morski - kompleksowy przewodnik
outsorcing obsługi celnej

Jesteś zainteresowany reklamą?